Tudna, ha akarna…
Az alulteljesítés ördögi köre
Az alulteljesítés kialakulásának hátterében mindig valamilyen önértékelési probléma húzódik, amelynek sokféle oka lehet – jellemzően a kudarcok, az elfogadottság érzésének hiánya és a túlzott elvárások vezethetnek önértékelési zavarhoz.
Tizenéves korban, amikor a fiatalok minden reakcióját, attitűdjét erőteljesen meghatározza az énidentitás alakulása s ennek szolgálatában áll a világ és önmaguk észlelése is, minden teljesítmény, a sikerek és a kudarcok is különös jelentőségűek. Nagyon fontos tehát, hogy képességeinek megfelelően teljesíthessen a fiatal, mert énképe ennek megfelelően alakul.
Ha a kihívások és az elvárások reálisak, ha a tanulási környezet többé-kevésbé megfelel a fiatal képességeinek, ha a diák kompetensnek érzi magát, akkor képes erőfeszítéseket tenni. Ám ha bármilyen okból ezek nem valósulnak meg, a kompetenciaérzése csökken, elbizonytalanodik – s ezzel együtt csökken a teljesítményre törekvés. A fiatal kerüli az erőfeszítést, a környezete lustának, felelőtlennek látja – és hamarosan ő maga is ilyennek látja önmagát…
A teljes cikk a Mindennapi Pszichológia december 10-én megjelent 4. számában olvasható
Forrás: http://mipszi.hu/
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Hozzászólások